astridnz!

Outdoor Education Tramp

Hej!

Den 28 Maj åkte jag med min outdoor education klass och vandrade i tre dagar. Vandringen vi gjorde heter Silver Peaks Routes och ligger utanför Dunedin, ca 3 timmar från där jag bor. Vi var 6 elever och 2 lärare som åkte vilket är ungefär samma gäng som jag har gjort andra resor med, t.ex en rafting resa och många dagsresor med rock climbing och rafting. Så det var också så kul att få göra en hajk med alla dem igen och det var så kul!

Hela vandringen var inte så lång, bara ca 20 km. Vi började med att ta vår lilla minibuss och åkte ner mot Dunedin. När vi åkte upp för den lilla grusvägen som ledde till början av vår vandring blev vi överraskade över att se snö längst vägen!! Till en början av våran vandring fick vi gå ca 5km längst grusvägen, vilket inte är den roligast omgivningen att gå i. När vi kom fram till stigen vi skulle in på såg vi en stor skylt som sa "Tack suitable for experienced trampers only", vilket gjorde allting väldigt spännande då vi inte alls kände oss som vana vandrare innan vi började (men antar att vi kan titulera oss som experienced trampers nu efteråt!). Resten av biten upp till stugan var väldigt brant, först neråt och sen uppför. Vi fick även kosa en flod, vilket ledde till blöta skor redan på dag ett. :) Tillslut kom vi fram till stugan, vi satte upp våra tält, lagade mat och snackade innan vi gick och la oss.

Vad vi såg från bussen när vi körde upp längst grusvägen! // Bild från vadringen första dagen, inne i bushen

Den första stugan och sovplatsen. Utsikten därifrån var super vacker där man kunde se ut över bergen!

Nästa dag vaknade vi vid klockan sju, åt frukost och packade ihop innan vi begav oss iväg. Det var väldigt kallt på morgonen med frost men resten av dagen var det blå himmel och sol så även om det var kallt gjorde det inte så mycket. Andra dagen gick vi mest längst en bergskam/ås med en suuuuper vacker utsikt. Under vägen stannade vi och åt lunch vid en grotta vilket var väldigt coolt!

Vi kom fram till den andra stugan redan vid klockan 2 så vi hade massa tid till att äta, spela kort osv innan vi gick och la oss igen.

Lite bilder från andra dagen. Snö, blå himmel och en jättevacker utsikt- kunde inte bli mycket bättre!!

Den tredje och sista dagen av vandringen var nog den mest utmanande då vi gick upp för ett väldigt brant 777 meter högt berg. En del av berget kallades även 'Devil's Staircase' pga att det var så brant!! Men vi alla gjorde ett jättebra jobb med att gå upp och vi gjorde det väldigt snabbt också! Väl uppe på toppen var det massor med snö och vi blev även belönade med en helt fantastisk utsikt! Det var en jättehäftig känsla att vara uppe på toppen!

Sedan gick vi sista biten uppe bland bergen, in i bushen och sedan kom vi ner till bussen igen.

Utsikten från när vi nästan var uppe på toppen av berget

Hela gänget när vi precis kommit tillbaka till bussen igen!

Hela vandringen var verkligen super! Är väldigt glad över att allt jag fått uppleva genom min Outdoor ed klass, och vandringen var bara en av dem!